Fakty i Mity dotyczące soi

Soia

  1. MIT: Soja nie powinna być stosowana u sportowców zwłaszcza uprawiających sporty siłowe, gdyż nie powoduje wzrostu masy mięśniowej tak jak białko serwatkowe. W badaniu opublikowanym na łamach International Journal od Sports Medicine zainteresowano się wpływem białka sojowego oraz białka serwatkowego na poziom beztłuszczowej masy ciała u zawodników wykonujących trening siłowy. Po 6 tygodniowej interwencji, zarówno w grupie stosującej białko sojowe, jak i serwatkowe, zauważono wzrost beztłuszczowej masy ciała (bez istotnych różnic między nimi).
  2. MIT: Spożywanie soi  wpływa  na stężenie testosteronu oraz estrogenu powodując m.in ginekomastię u mężczyzn.W metaanalizie opublikowanej na łamach Fertility and Sterility w 2010 roku zebrano wyniki wszystkich badań od  lipca 2008 roku dotyczące wpływu  izoflawonów  oraz białka sojowego na poziom testosteronu, SHBG oraz indeksu androgenowego. Nie wykazano istotnego wpływu na badane parametry. W związku z tym mężczyźni nie powinni się bać włączania do diety takich produktów jak tofu, miso czy mleko sojowe. Dla dociekliwych: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19524224
  3. FAKT: Spożywanie soi jest pomocne w walce z chorobami nowotworowymi.
    W metaanalizie obejmującej 15 badań na temat wpływu soi oraz 9 na temat zawartych w niej izoflawonów wykazano, że spożywanie nasion tego strączkowego warzywa  oraz przygotowanych z niej produktów zmniejsza ryzyko zachorowania na raka prostaty. Kolejna metaanaliza opulikowana na łamach Scientifc Reports w 2016 roku wskazuje również na ochronne działanie soi w stosunku do powstania nowotworu odbytnicy. Dla dociekliwych: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19211820żrodło zdjęcia: piękno jest w Tobie

 

Reklamy